نقش نظر سنجی در فضای مجازی
نظرسنجی در فضای مجازی: بیان واقعیت یا تحریف اطلاعات و تشویش اذهان عمومی
نوشته دکتر علی اکبر عجم، استادیار تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور
با توجه به رشته تخصصی اینجانب و براساس تجربیات عملی و نظری که در زمینه ارزشیابی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دارم مطالبی علمی و تخصصی را در زمینه نظرسنجی از دانشگاه ها در فضای مجازی بیان می کنم.
نظرسنجی بایستی طبق اصول علمی انجام شود در غیر این صورت نتایج نظرسنجی از درجه اعتبار ساقط است.
– نظر سنجی بایستی در جو و فضایی عاری از تعصب و پیشداوری انجام شود در بعضی از کانال های اطلاع رسانی ابتدا جوسازی منفی در اذهان ایجاد می شود و بعد از اینکه اذهان در جهت مقاصد مورد نظر آماده شد نظر سنجی انجام می شود که بالطبع افرادی هم که رای می دهند ممکن است ناخواسته تحت تاثیر این فضا سازی قرار بگیرند.
– جامعه ای که از بین آنها نظر سنجی انجام می شود باید از افراد مطلع و صاحبنظر در موضوع نظر سنجی باشد نه افرادی که اطلاعات دقیقی از موضوع ندارند و یا اطلاعات آنان درباره موضوع نظرسنجی سطحی است.
– افرادی که برای نظرسنجی انتخاب می شوند باید بر حسب شانس و تصادف انتخاب شوند و همه افرادی که درباره موضوع نظرسنجی اطلاعاتی دارند شانس مساوی برای اظهار نظر داشته باشند ولی در فضای مجازی اینگونه نیست. در کانال های اطلاع رسانی افراد بر اساس علاقه که به موضوعات، گرایش های خاص یا افراد ایجاد کننده کانال، عضو کانال های اطلاع رسانی می شود بنابراین نظر افراد عضو کانال دارای سوگیری خواهد بود و نتایج نظرسنجی از درجه اعبتار ساقط است.
– نکته مهم تر اینکه تعداد افرادی که در نظرسنجی شرکت می کنند در برخی از موارد کمتر از دو درصد اعضای کانال می باشند نه همه افراد عضوکانال اطلاع رسانی، بر این اساس نتایج نظر سنجی به طور کامل و قطعی مردود است.
– نظارت بر اجرای صحیح و سالم نظرسنجی در فضای مجازی توسط کدام نهاد یا سازمان انجام می شود؟ قطعا نظارتی بر اجرای سالم نظرسنجی وجود ندارد و نظر سنجی توسط ادمین کانال انجام می شود که گرایش ها و سلیقه ها و تعصبات خاصی دارد.
– ادمین کانال های اطلاع رسانی هم به دلیل اینکه می خواند قدرت نمایی کنند یا بر اساس نتایج نظر سنجی به مقصود خودشان برسند این گونه نظرسنجی ها را انجام می دهند. (اینها فقط موراد اندکی درباره رد اعتبار نظرسنجی در فضای مجازی است، دلایل بیشتری درباره عدم اعتبار نظرسنجی در فضای مجازی وجود دارد که در این سطور نمی گنجد).
– به امید روزی که مردم ما از سطح تربیت رسانه ای آنچنان بالایی برخوردار باشند تا بتوانند بر اساس نیاز خودشان و رسیدن به آرمان اصیل خودشان دست به انتخاب محتوا از فضای مجازی بزنند، علاوه بر اینکه به ارزیابی محتوای پیام بپردازند و دیدگاه انتقادی نسبت به پیام داشته باشند و از پذیرش هر گونه پیامی بدون بررسی و تحلیل همه جانبه پیام خودداری کنند..
دکتر علی اکبر عجم
عصر گناباد
@asregonabad97
وب سایت
http://asregonabad.ir