نقدی بر سریال پایتخت

‍ نقدی بر سریال پایتخت ۶

منتقد: #حسین ثقفی

بدون تردید،حذف نقش باباپنجعلی،وزن معنوی این سریال را فروڪاسته است.آن هم به این علت ڪه در سنن و فرهنگ ایرانیان،ریش سفیدان همواره مورد لطف و توجه می باشند ڪه وجودشان ، آرامش خاطر و همبستگی و عاطفه را دامن می زند.
نڪته دیگر،فوت زودهنگام خشیار الوند است ڪه با رفتنش،تا حد زیادی ،ژانرهنری اثر، تحت تاثیر قرار گرفته است و نویسنده ی جانشین،هرچندڪوشیده است ڪه ملغمه ای از مشڪلات خانوادگی و زیست اجتماعی را در دیالوگ های خود مطرح ڪند ،اما تلفیق جزایر مختلف اتفاقات و عدم تطابق ها، موجب شده است ڪه پایتخت ۶نتواند مسیر نقد و طنز اجتماعی را بدرستی بپیماید.

از لابه لای دیالوگ های پایتخت ۶می توان دریافت ڪه نویسنده ،فهم عمیقی از پسندهای جامعه نداشته است و بیشتر با نوعی ادبیات عامیانه در صدد خندان و البته تصویر برخی از مشڪلات جامعه برآمده است.حال آن ڪه در چنین سریالی ڪه از ابتدا بر محور سادگی شخصیت ها و توجه به فرهنگ و رسوم دیرین بنا شده است،نویسنده در پارت۶آن می بایست در همین خط فڪری ، سیر می ڪرد تا شاهد چنین گسست بزرگ معنایی در این سریال نباشیم.
در سریال پایتخت ۶،ارزش های اجتماعی به شدت دچار هبوط شده است ڪه در آن واڪنش های ڪوچڪترها در برابر بزرگترها به اهانت و هتڪ حرمت پهلو می زند.

دیگر این ڪه اثر و آثار زندان در شخصیت ارسطو،بازتاب تولید شخصیتی با ابعاد وخیم عملڪردی در جامعه است ڪه با ذات این ڪاراتر در تضاد قرار گرفته است.

در شخصیت فهیمه ،سادگی به سوی زنانگی های صرف پیش می رود و او نمی تواند نقش بیوه ای موفق را ایفا ڪند و روابط او با رحمت نمایشی سخیفانه از وارونگی های شخصیتی است ڪه در دنیای واقعی و با چنین تیپ هایی نمی تواند محل ثبت و باور باشد.
هما نیز همچون همیشه سنگ صبوراست و تغییرخاصی دراو مشهود نیست.
نقی گرچه معمولی می نماید اما دیالوگ های او بیشتر،ستیز با چالش های سیاسی است ڪه البته می توانست در نقش یڪ بساز و بفروش و یا پیمانڪار ساختمانی جذاب تر باشد.
شخصیت های بهتاش و دیگر نوجوانان این سریال نیز محلی از توجه ندارد از آن رو ڪه بیشتر در حال القای فریب و تخریب و استهزاء هستند و نقطه روشنی در طنازی ندارند.
آن چه به نظر می رسد این است ڪه پایتخت ۶،نوعی هزل خانوادگی است ڪه فقط می خنداند و در پس خنده ،مخاطب را به سمت نپختگی نویسنده سوق می دهد.چنین آثاری دچار مرگ زودرس می شوند و معمولا چون فاقد منافذ روشنی برای اثربخشی مفید هستند،نمی توانند مورد اقبال جمعی واقع شوند و درنتیجه تماشاگران،فقط برای آن ڪه لحظاتی از فضای مجازی جدا شوند بدان روی می آورند بی آن ڪه در مناسبات این سریال،سبد ذهن و عاطفه آنان بارور شود.
ناگفته نماند آنچه جذابیت سریال پایتخت را تا پارت۶ آن نشان می دهد ،تلفیق سادگی و روزمرگی های خانوادگی ،برگرفته از نگاه عمیق اجتماعی نویسنده (خشایارالوند)می باشد ڪه بیننده را به خودظهوری در سریال می ڪشاند،چیزی ڪه اڪنون و در پایتخت ۶ نیست و غالبا بیننده، خود باید به دنبال اتصال های اجتماعی و سیاسی باشد و برای لحظه ای خنده ، هر چند مصنوعی چند دقیقه ای به تماشا بنشیند بی آن ڪه به صفا و نشاطی روحی دست یابد.

عصر گناباد
@asregonabad97
وب سایت
http://asregonabad.ir
@paigahkabarasre
https://eitaa.com/gonabad97

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هفت =