نقش رسانه در انتخابات…

امتیاز به این post

نقش رسانه ها در انتخابات شوراها

نکته مهم در مورد رسانه ها، نقش تعیین کننده آنها در مشارکت همگانی و جهت دهی افکار عمومی به سمت صندوق های انتخاباتی است. مکانیزم مشارکت مردم برای تعیین سرنوشت خویش و حضور آنان در پای صندوق های رای امری حیاتی و حتمی در یک نظام است.
بدون شك  نقش رسانه ها در تبیین هویت انسانی و تعیین شیوه های زندگی او بسیار مهم و قابل تامل است و از سوی دیگر  نقش رسانه ها در افزایش مشارکت عمومی در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا امری روشن و بدیهی است.

نکته مهم در مورد رسانه ها، نقش تعیین کننده آنها در مشارکت همگانی و جهت دهی افکار عمومی به سمت صندوق های انتخاباتی است. مکانیزم مشارکت مردم برای تعیین سرنوشت خویش و حضور آنان در پای صندوق های رای امری حیاتی و حتمی در یک نظام است.
به همین سبب مشارکت و رقابت از مهم ترین مولفه های دموکراسی است. اکنون دغدغه اصلی این است که چگونه می توان، این مشارکت را تامین و همگانی کرد؟

رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان جهان مدرن در پویایی و شکوفایی دموکراسی نقش فزاینده ای به عهده دارد.بدون تردید نقش رسانه ها در پای صندوق های رای در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا بسیار مهم و حیاتی است رسانه ها در آستانه انتخابات، در صورتی که بتوانند بی طرف و متعهد به الزامات و قوانین همه پذیر رسانه ای عمل کنند، می توانند در هدایت مردم به سمت برنامه ها و توانایی های تیم های داوطلب نقش ایفا کنند.

مستقل عمل کردن رسانه ها و عدم جانبداری آنها از کاندیداها ضروری است و رسانه ها و مطبوعات، فقط باید برنامه های کاندیداها را به آگاهی مردم برسانند و فراتر از آن عمل نکنند.

رسانه ها نباید از کاندیدایی خاص حمایت کنند و  بدون شک، حمایت رسانه ها از نامزدهای خاص، مردم را دچار شبهه و بدبینی نسبت به آنها می کند؛ بنابراین بی طرفی رسانه ها در انتخابات بسیار مهم است.
نقش رسانه ها و خبرنگاران در هر انتخاباتی اگر شاخصه بی طرفی را رعایت کنند نقشی کارآمد و تاثیرگذار خواهد بود. رسانه ها با معرفی معیارهای کاندیدای اصلح و وظایف شوراها می توانند نسبت به اگاه سازی اقشار مختلف جامعه اقدام کنند.
بدون شک تحلیل ها، گزارش ها، حتی مصاحبه هایی که در رسانه های جمعی اعم از مجازی و خبرگزاری ها، نشریات و صدا و سیما انعکاس داده می شود نقشی تبیین کننده برای مردم دارد. 
  به طور اختصاصی در انتخابات شوراهای شهر، رسانه ها به ویژه رسانه های محلی می توانند با انتشار وظایف شوراها و بیان عملکرد و حدود وظایف آنها، ضمن آشنا ساختن شهروندان، از اشاعه شعارهای مردم فریب و وعده وعیدهای نشدنی از سوی کاندیداها جلوگیری کنند، که همین مسئله تاثیر بسیاری در انتخابات اگاهانه خواهد داشت.
رسانه ها در جهت دهی افکار عمومی جامعه نقش مهم و غیرقابل انکاری دارند و می توانند با آگاهی بخشی درست و صحیح به مردم در انتخاب کاندیداهای شورای شهر برای تکیه زدن بر کرسی پارلمان شهری کمک زیادی کنند .
بی طرف بودن، یكی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا روشنگری رسانه ها مسیر حقیقی و خیرخواهانه برای ابعاد مختلف جامعه را طی کند.
بررسی مطالبات جامعه شهری از دیگر موضوعاتی است که رسانه ها باید با حضور در بین اقشار مختلف مردمی به آن بپردازند و کاندیداها نیز بر این اساس آنچه که می توانند در تحقق مطالبات جامعه به صورت مستند و واقعی مفید واقع شوند برای مردم بازگو کنند و از فرافکنی و عوامفریبی دوری کرده و به میزان توانایی خود سخن بگویند.
آیا ما رسانه ها، در شهرستان اینگونه عمل می کنیم؟؟؟

✍️ به ما بپیوندید.👇

عصر گناباد
@asregonabad97

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *